


Humans have long understood that edges-whether they be of countries, between the spiritual and the secular, and indeed between categories of classification and study-are, in 1 Hopkins, Renaissance Drama on the Edge, 106. 1 This fluctuation, however, was not confined merely to political boundaries. In the early modern period, political borders were often in flux, and people were 'strongly aware of the potentially shifting, unstable nature of borders, which are arbitrary and political'. Erauso's Basque origin emerges as a key element for the understanding of her life, and her story becomes a privileged documentation of the Basque experience in America in the early modern era. In Erauso, binary oppositions such as male/female, saint/sinner, Basque/ Spaniard seem to be subsumed. Both the person and the text are characterized by their defying of categorization.

Her autobiography replicates the fluidity of her gender assignment, showing elements from different religious and secular writings. Erauso fled from a convent at age fifteen from then on, she dressed as a man and lived a life of travel, violence, and adventure. This chapter discusses recent scholarship on Catalina de Erauso-'the Lieutenant Nun'-one of the more controversial figures of the early seventeenth century. Abordaremos, por tanto, la relación intermedial y transmedial de texto e imagen desde el papel hasta la pantalla desde el punto de vista de la técnica narrativa del cómic y el webcómic como ejemplo máximo de la comunión entre palabra escrita y dibujo para dar paso a las características y recursos de la logofagia en la esfera digital, pero también al camino inverso, en el que prestaremos especial atención a los textos telescópicos concebidos por Joe Davis como uno de los paradigmas de la emetización textual. Los trazos del silencio de 1998) que, si bien han operado sobre la cultura material del elemento escrito, en la digitalidad han afrontado problemas complejos como su digitalización o la adaptación a la rigidez del ni sólido ni líquido libro electrónico, pero también se han abierto nuevos caminos para la estética logofágica, como el Redaction Bot de Twitter. La combinación más clásica de texto e imagen incluye como elemento distintivo e indisoluble del hecho literario no solo la disposición textual, sino también el acompañamiento gráfico e incluso la intervención en forma de tachadura u otras logofagias (descritas por Blesa en Logofagias.
